han-yvonne-java-bali

Benoa4

04-06-2011

Vandaag onze tweede rondrit met privé chauffeur gehad. Eerst 2 uur er over gedaan om in Ubut te komen. Dat is qua afstand niet zo ver +- 65km, maar vanwege de verkeersdrukte duurde t wel lang.

Vlak bij Ubut bezochten we de Olifanten tempel, ofwel Goa Gajah. Dit zijn eigenlijk twee tempels, een hindoetempel en een boeddhistische tempel. Het lag erg mooi in de jungle waardoor je een mooi beeld kreeg van een tropisch eiland. De olifanten tempel is een grot, ongeveer duizend jaar oud en op het moment dat wij er waren waren er heel veel mensen in de orginele Indonessche kleding offers aan t brengen. Deze offers bestaan meestal uit mandjes met bloemen en wierook. Er was ook een soort poel met trappen er naar toe en beelden die als fontein fungeerden. Waarschijnlijk diende deze voor reinigings ceremonies. De boeddhistische tempel lag wat hoger. Wij hebben zelf ook nog meegedaan aan een ceremonie, die een oud vrouwtje voor ons deed bij een boeddha. Zij heeft ons gezegend. Later op de rit nog een tempel bezocht in Kawi. De Gunung Kawi tempel. Deze tempel ligt in een dal. We konden echt zien dat dit al heel oud was. Maar goed dat we niet wisten hoe diep dit dal was. we moesten hele lange trappen af langs rijstterrassen waarvan we later hoorde dat die totaal uit 250 treden bestonden. Naar beneden was geen probleem, maar toen weer omhoog! Pfff dat viel niet mee, zeker niet met die tropische warmte. Het leek wel of we onder de douche vandaan kwamen! We moesten ook nog een sarong aan, die danig in de weg zat met t omhoog klimmen. Deze tempel lag ook in de jungle waarover we een prachtig uitzicht hadden. Later zijn we naar de Gunung Batur vulkaan gereden deze konden we vanaf een andere berg bekijken en fotograferen. Erg mooi om te zien. De lavastromen van 1917 waren nog duidelijk aanwezig, heel apart, eerst een zwart veld en dan een groen veld waar wel weer wat groeide. Daar op een overstekend terras op de helling hebben we een late lunch gehad, met uitzicht op de vulkaan en het aangrenzende meer in t dal. Je zag beneden ook kleine dorpjes liggen. Onderweg zie je veel kraampjes met fruit keurig opgestapeld op schalen. Ook veel fruitbomen, chili struiken en Durian bomen (stinkfruit noemen wij dat) en hele grote Acacia's gezien. We hebben ook een plantage bezocht waar koffie, cacao, ananas, pepers, orchideën en allerlei kruiden verbouwd werden. En tempels, die bedekt zijn met een soort riet. Dit wordt van een palmboom gemaakt (één van 70), deze draagt geen vruchten. Ze hebben daar de civetkat die de koffie bonen eet en weer uit poept, waarna deze gereinigd worden en de koffie een speciale smaak geeft. We hebben t maar niet geproefd. Toch een beetje raar als eerst een dier ze heeft gegeten. Het wordt gebrand net als andere koffie. Het schijnt de duurste koffie ter wereld te zijn, doordat dit proces er aan vooraf gaat. Onderweg later vaak gestopt om foto's te maken van de jungle. Later zagen we mensen bezig acacia's te kappen, hier worden veel producten van gemaakt. Er liepen daar vrouwen met wel 4 meter lange stukken hout van zo'n 20cm in t vierkant. Je kijkt je ogen uit. Later zijn we nog naar Jimbaran gereden, een vissersdorpje aan de kust onder Kuta. Er waren verschillende restaurants waar je je vis uit kan zoeken, die je wil eten. Morgen is het alweer onze laatste dag hier. Dat wordt een dagje lui bij t zwembad en de koffers herindelen voor de terugreis. Zondag worden we Balinese tijd om 14.20 uur opgehaald voor onze reis naar Nederland, vanaf Bali, via Jakarta, Dubai naar Schiphol. Een lange zit dus.