han-yvonne-java-bali

Kalibaru

29-05-2011

Vanmorgen weer vroeg opgestaan voor onze tocht naar Kalibaru. Onderweg weer veel mooie dingen gezien en foto's gemaakt voor zo ver dat lukt vanuit de bus. Af en toe wel gestopt natuurlijk om koffie te drinken en te eten etc. Op het laatst weer de bergen in om s'middags naar een plantage te gaan, waar ze ook een weeshuis hebben. Eerst allemaal met een bamboe hoedje op en goed ingesmeerd tegen de muggen de plantage bezocht en uitleg gekregen en geproefd. Ze verbouwen er koffie (3 soorten) o.a Arabic die groeit op minimaal 700 meter. Kaneel wordt er verbouwd en vanille, cacao en nootmuskaat. De kaneel bestaat uit de schors van een boom, dit wordt afgeschraapt en gedroogd, waardoor het gaat opkrullen en de ons bekende kaneelstokjes krijgt. De vanille hangt aan struiken en de stokjes worden iedere dag opengemaakt met de hand omdat bestuiven met vlinders in Indonesie niet lukt. Vanille komt oorspronkelijk uit Mexico. Daar wordt de vanille wel met vlinder bestoven. De cacao smaakt heel zurig en kleverig als er nog niets mee gedaan is. De bonen werden door mieren gefermenteerd waarna je de bruine kleur al zag en de cacao geur kon ruiken. De nootmuskaat bestaat uit drie delen, de foelie aan de buitenkant, en de nootmuskaat was de binnenste noot en van t middelste deel worden snoepjes gemaakt. De snoepjes waren goed om te kunnen slapen en voor de menopauze. En ze waren lekker. Er was ook een bruine suikerbranderij. Hier wordt van de bloemen van de palmboom het sap gewonnen zo'n 10 liter per boom per dag. Dit wordt gecarameliseerd waardoor er suiker ontstaat. Het wordt o.a. gebruikt voor borstplaat. Later naar de weeskinderen toe. Deze kinderen maken hele mooie dingen van jonge scheuten van palmbladeren. Ze vlechten er beestjes en bloemen van, erg mooi. We kregen wat nationale gerechtjes, waaronder pisang goreng en rijst met kip in een bananenblad. De kindertjes gingen dansen en later hebben we allemaal meegedaan, was super leuk en aandoenlijk. Ze zagen er goed en blij uit de kinderen. Vlak voor t donker werd kwamen we bij t hotel aan. T is hier schitterend, jammer dat we maar 1 nacht blijven. Het zij allemaal kleine bungalow kamers en t ligt aan een snel stromende rivier, met daar achter een berg. Vanavond zijn we voor t laatst als groep bij elkaar, want de groep wordt opgesplitst in tweeën. Dit komt omdat er op Bali meerdere mensen gekozen hebben, waaronder wij en Peter en Linda om in een 5 sterren hotel, de rest van de vakantie door te brengen. We zullen ze vast nog wel tegen komen op t eiland, want iedereen wil toch wel mooie dingen zien.

heynen

Wij gaan november 2012 een rondtoer door java maken
en willen dan in Kalibaru nog 2 nachtjes blijven voordat we naar Bali gaan
Uit jullie verslag maak ik op dat jullie hier een mooi hotel hadden
Kunnen jullie mij de naam van dit hotel door geven AUB
Groetend Josien heynen
heynenlemlijn@hotmail.com