han-yvonne-java-bali

Yogjakarta3

26-05-2011

Vandaag is eigenlijk onze vrije dag. Maar onze gids had voorgesteld om met de groep in koetsjes door de kampong (boerendorp) te rijden. Iedereen stemde daarmee in omdat t maar een halve dag duurde. Dit was een heel leuke tocht per koppel in een koets. Als er wat te zien was, zoals de rijstvelden, een tofu fabriekje, een koppel eenden die de rijstvelden vrij houden van insecten, en diverse gewassen en planten, ( pinda's, mais, palmbomen.) Ook zijn we bij een oud dametje in huis geweest van 90 jaar. Ze zat buiten voor haar huisje, en stond op van de grond als een jonge blom. Daar kunnen wij een voorbeeld aan nemen, wat een lenigheid! Het huisje was heel sober ingericht met een bed en wat potten en pannen. We zagen een soort chips fabriekje dat van sojabonen chips maakte. We reden ook nog langs een steenfabriekje. Aan het einde van de rit gingen we lunchen aan een rivier, in een heel gezellig restaurant van donker teakhout. Heerlijk in de schaduw onder een pergola. Echt heel gezellig. Hierna weer naar t hotel, heerlijk gezwommen en later op de middag met René geskyped omdat het zijn verjaardag is. S'avonds zijn we naar een dansshow geweest van typisch Indonesische dansers. Vooraf hebben we daar eerst gedineerd. Het was een zeer boeiend en beeldend verhaal over een soort Romeo en Julia. Erg mooi.

Yogjakarta2

25-05-2011

Vanmorgen heel vroeg vertrokken op weg naar de Borobudur. Daar kwamen we om 06.15 aan. Dit is de grootste boeddhistische tempel ter wereld. Een enorm complex, verdeeld in drie gedeeltes. De slechte mens ( de onderste lagen) de wereld ( middelste lagen) het Nirvana ( de zevende hemel), van af de zevende laag tot de tiende. De hele geschiedenis van boeddha wordt in beeldhouwwerk verteld. Bovenaan stonden een heleboel stupa's (een soort klokvormige beelden) met daaronder boeddha beelden geplaatst. In het hele complex zijn totaal 505 boeddha's geplaatst. Het beeld verhaal was totaal 3km lang, dus dat geeft wel aan hoe groot het is. Die 505 boeddha's hebben het zelfde aantal als het aantal wedergeboortes van boeddha. Het bovenste deel was voor ons niet toegankelijk omdat men daar nog bezig was met restaureren en schoonmaken, na de uitbarsting van de Merapi vulkaan in oktober 2010. Onderweg naar het Paleis van de sultan (Keraton), hebben we de gevolgen van de uitbarsting nog kunnen zien. Er was al een heleboel opgeruimd toen er in feb. 2011 enorme modderstromen en rotsen verplaatst werden door hevige regenval. Hierdoor onstond nog meer schade. Even later een tocht door de stad met de fietstaxi naar het paleis van de sultan. Hier werden we door een plaatselijke gids rondgeleid. Een grappig oud mannetje van bijna 83 jaar, die goed Nederlands sprak. Was wel interessant. Na de lunch, die heel lekker was, werden we naar de vogeltjesmarkt gebracht. Waar niet alleen vogels waren maar ook andere dieren zoals knaagdieren kippen katten en honden. Heel zielig want ze zaten in kleinehokjes zonder water. We zijn snel weer naar de uitgang gelopen. Dit was niet zo leuk. Later naar een zilverfabriek en winkel en een Batik atelier. In de zilverfabriek werd veel filigrain gemaakt wat een zeer fijn opengewerkt zilverwerk is.

In het batikatelier werd uitgelegd dat je met was de stukken bedekt, die niet geverfd worden, Als de was wordt verwijderd is deze plek nog wit. Heel kleurrijk allemaal. Hierna zijn we nog naar een Wajangpoppenspel geweest , ook wel schaduwspel genoemd. Met muziek op de achtergrond van Indonesische instrumenten. Erg knap hoe ze dat doen. Toen weer terug naar ons hotel, waar we lekker hebben uitgerust. Het was inmiddels 17.00 uur geworden, dus een heel dikke dag achter de rug.

Yogjakarta1

24-05-2011

Gisteravond zijn we weer naar t winkelcentrum Parijs van Java geweest. Eerst lekker gegeten bij een restaurantje. Daarna hebben we met Peter en Linda aan onze voeten en onderbenen laten knabbelen, in een grote bak met een heleboel kleine visjes. Beter bekend bij ons in Nederland als Dokter Fish. Was enorm grappig, het kietelde heel erg in het begin, later was t meer een prikkeling.

We lagen natuurlijk allemaal in een deuk. Vanmorgen zijn we zeer vroeg opgestaan, om 04-30 uur.

Want we moesten om 07.00 uur de trein halen die ons van Bandung naar Yogjakarta bracht. Een reis van 8 uur. Heel mooi want we reden langs de sawa's (rijstvelden) sommige in terrasvorm, andere gewoon vlak. Ook groeien er veel bananenbomen, cassaveplanten en palmbomen. Heel mooi om dit allemaal te zien. Een wisselend landschap van landbouw dorpjes en rivieren. Wat ook leuk is, er worden koppels eenden gebruikt om de rijstvelden insecten vrij te houden. Ze worden afgericht om bij een stok in de buurt te blijven en lopen daar ook braaf achteraan. We kwamen om 15.00 uur aan in Yogjakarta. In het hotel aangekomen hebben we heerlijk gezwommen en een potje watervolley gespeeld. Was erg leuk en gezellig. S'avonds was er een barbeque in het hotel met live muziek. De muziek was leuk maar de bbq was niks, Vet , taai vlees en veel bot. En t was niet erg warm het eten. T was ook niet echt de bbq zoals wij dat gewend zijn. Vroeg naar bed gegaan want we moesten nu om 04.15 uur op, jaaaa kan t nog vroeger? Misschien lagen jullie nog niet eens in bed toen. Aangezien er 5 uur tijdsverschil is.

Bandung

23-05-2011

Vandaag om 07.30 vertrokken naar de Taman Wisata Alam vulkaan ofwel de Tankuban Parahu.( de omgekeerde boot). De bijnaam van de vulkaan. Zeer indrukwekkend om voor de eerste keer van je leven bovenaan een dampende vulkaan te staan. Erg mooi. We hebben daar nog wat geklauterd, want t was daar natuurlijk rotsachtig en stijl. Toen weer terug in de drie kleinere busjes die ons ook naar boven hadden gebracht. Daarna langs theeplantages gereden die daar natuurlijk veel voorkomen. Onderweg even gestopt bij een groep pluksters, want t zijn allemaal vrouwen die dit werk doen. Iedereen om de beurt op de foto met een van de pluksters, waarvoor ze een klein geldbedrag kregen. Daar vandaan naar een zwembad waar zeer heet zwavelhoudend water in zat. Daar konden we als je wilde lekker even in liggen. Daar hebben we een beetje de omgeving verkend en in de tuinen gewandeld. Wij zijn niet in het bad geweest. Hier hebben we ook geluncht.

Op de terugweg naar t hotel kwamen we in een enorme stortbui terecht. Het water stroomde door de straten en de auto's en brommers hadden moeite om er door te komen. Het leek wel of de straat in een rivier veranderde. Eind van de middag gaan we weer naar dat grote winkelcentrum, het Parijs van Java geheten. Waar we een hapje gaan eten met Peter en Linda en winkelen natuurlijk!

Jakarta

22-05-2011

Vandaag hebben we een rondtoer door Jakarta gedaan. We hebben een monument gezien, opgericht ter gelegenheid van de vrijheid. Jakarta is zo als zo veel steden in Azië, een drukke chaotische stad.

De haven van de stad is erg oud, vanaf ongeveer t jaar 800. Er liggen boten waarvan je denkt dat die niet meer zouden varen. Maar er was volop bedrijvigheid. De boten zijn allemaal van hout.

We zijn in het oude Batavia geweest waar het Gouverneurskantoor staat. Op t plein was van alles te zien. o.a. vuurspuwers een draaimolentje en marktkraampjes, die eigenlijk door de hele stad staan.

We hebben in café Batavia wat gedronken. Een zeer oud pand met veel donker hout in het interieur.

Daarna zijn we doorgereden naar de botanische tuin van Bogor. Met wel 15000 verschillende planten en bomen, die per familiegroep bij elkaar stonden op 87 ha. Waaronder bamboe, palmen, difenbachia, kruiden etc. Daarna een late lunch, en verder gereisd naar Bandung. Daar aangekomen de koffers op de kamer geparkeerd en naar een heel groot winkelcentrum gelopen. Onderweg overal goed uitkijken want er zaten gevaarlijke gaten en kuilen in de straten. En t was donker. Daar weer een klein hapje gegeten en rond gekeken. Een heel grappige ontdekking van Peter, er zwommen koi karpers in de toilletruimte, heel apart! We zagen ook een health centre waar ze van die knabbelvisjes hebben(dokter fish). Misschien een ideetje voor morgenmiddag? Als een deel van de groep naar een schooltje gaat waar kindertjes muziek maken en zingen?

Morgen een bezoek aan een vulkaan, we zijn benieuwd.

Amsterdam/ Dubai/ Jakarta

21 mei 2011

Na een zeer vermoeiende reis van 16 uur zijn we vandaag aangekomen in Jakarta.

We kwamen bij de gate op Schiphol om 10.30 uur, waar t personeel vertelde dat zij op ons aan t wachten waren. Bleek achteraf een beetje overdreven, want we vertrokken om 11.15.

Onderweg een prima service, genoeg te drinken en goed eten. Wel een beetje koud maar daar hadden we dekentjes voor. We zaten mooi ruim bij de nood deur en de toiletten, benen lang uit dus.

Na 6 ½ uur landen we in Dubai, waar we een vliegensvlugge tussenstop hadden van een half uur.

We moesten weer gescreend worden. Een rugtas helemaal overhoop , een verdacht pakketje, wat we uit Nederland hadden meegenomen. Was gewoon een doosje met batterijen van de fotocamera's.

Door de consternatie was ik mijn pas kwijt om weer het vliegtuig in te kunnen. Na veel gedoe mochten we met de weer teruggevonden pas als laatste het vliegtuig weer in. Door naar Jakarta.

Daar aangekomen was een koffer van onze vrienden flink beschadigd. Naar de bagageservice en het een en ander geregeld, waar onder meer papieren invullen en het dicht tapen van de koffer. Beetje rare start dus , maar goed nu begint de vakantie pas echt. Morgen een rondtoer Jakarta en naar de tuin van Bogor om die te bekijken. 07.30 present bij de bus !

Han en Yvonne op Java en Bali

Hallo allemaal,

Dit blog gaat over onze reis op 20 mei 2011 naar Java en Bali. We zullen weer proberen jullie zo mogelijk, iedere dag op de hoogte te houden van onze belevenissen.Het wordt weer een reis vol nieuwe belevenissen en indrukken. Deze keer reizen we samen met Peter en Linda, die we met onze reis door Thailand in 2009 hebben leren kennen. Linda haar roots liggen in Indonesïe. Met z'n viertjes voegen wij ons bij het reisgezelschap van NRV reizen dit keer. Een rondreis door Java en Bali van 18 dagen. Veel lees plezier met het volgen van onze reis!