han-yvonne-java-bali

thuis

06-06-2011

Nou dit is het dan weer voor deze keer. Onze vakantie zit er op. Na nog een heerlijke masage, en een lekker hapje eten zaterdagavond. hebben we onze koffers gepakt. om de volgende middag weer te vertrekken naar Nederland. Voldaan, moe, en blij om alle dingen die we gezien hebben en hebben meegemaakt. De groep was erg gezellig. Op Bali waren we nog met 10 man van onze groep en 4 uit een andere groep over, die ook nog op Sumatra waren geweest. De rest zat in een ander hotel op Bali. Na een reis van 27 uur en totaal 33 uur( vanaf zondag morgen opstaan) zijn we weer thuis. Bali is een paradijs op aarde, maar er zijn te veel mensen die t weten! Spreuk van Han :). Het was er erg druk, overladen met scooters en auto's.

Benoa4

04-06-2011

Vandaag onze tweede rondrit met privé chauffeur gehad. Eerst 2 uur er over gedaan om in Ubut te komen. Dat is qua afstand niet zo ver +- 65km, maar vanwege de verkeersdrukte duurde t wel lang.

Vlak bij Ubut bezochten we de Olifanten tempel, ofwel Goa Gajah. Dit zijn eigenlijk twee tempels, een hindoetempel en een boeddhistische tempel. Het lag erg mooi in de jungle waardoor je een mooi beeld kreeg van een tropisch eiland. De olifanten tempel is een grot, ongeveer duizend jaar oud en op het moment dat wij er waren waren er heel veel mensen in de orginele Indonessche kleding offers aan t brengen. Deze offers bestaan meestal uit mandjes met bloemen en wierook. Er was ook een soort poel met trappen er naar toe en beelden die als fontein fungeerden. Waarschijnlijk diende deze voor reinigings ceremonies. De boeddhistische tempel lag wat hoger. Wij hebben zelf ook nog meegedaan aan een ceremonie, die een oud vrouwtje voor ons deed bij een boeddha. Zij heeft ons gezegend. Later op de rit nog een tempel bezocht in Kawi. De Gunung Kawi tempel. Deze tempel ligt in een dal. We konden echt zien dat dit al heel oud was. Maar goed dat we niet wisten hoe diep dit dal was. we moesten hele lange trappen af langs rijstterrassen waarvan we later hoorde dat die totaal uit 250 treden bestonden. Naar beneden was geen probleem, maar toen weer omhoog! Pfff dat viel niet mee, zeker niet met die tropische warmte. Het leek wel of we onder de douche vandaan kwamen! We moesten ook nog een sarong aan, die danig in de weg zat met t omhoog klimmen. Deze tempel lag ook in de jungle waarover we een prachtig uitzicht hadden. Later zijn we naar de Gunung Batur vulkaan gereden deze konden we vanaf een andere berg bekijken en fotograferen. Erg mooi om te zien. De lavastromen van 1917 waren nog duidelijk aanwezig, heel apart, eerst een zwart veld en dan een groen veld waar wel weer wat groeide. Daar op een overstekend terras op de helling hebben we een late lunch gehad, met uitzicht op de vulkaan en het aangrenzende meer in t dal. Je zag beneden ook kleine dorpjes liggen. Onderweg zie je veel kraampjes met fruit keurig opgestapeld op schalen. Ook veel fruitbomen, chili struiken en Durian bomen (stinkfruit noemen wij dat) en hele grote Acacia's gezien. We hebben ook een plantage bezocht waar koffie, cacao, ananas, pepers, orchideën en allerlei kruiden verbouwd werden. En tempels, die bedekt zijn met een soort riet. Dit wordt van een palmboom gemaakt (één van 70), deze draagt geen vruchten. Ze hebben daar de civetkat die de koffie bonen eet en weer uit poept, waarna deze gereinigd worden en de koffie een speciale smaak geeft. We hebben t maar niet geproefd. Toch een beetje raar als eerst een dier ze heeft gegeten. Het wordt gebrand net als andere koffie. Het schijnt de duurste koffie ter wereld te zijn, doordat dit proces er aan vooraf gaat. Onderweg later vaak gestopt om foto's te maken van de jungle. Later zagen we mensen bezig acacia's te kappen, hier worden veel producten van gemaakt. Er liepen daar vrouwen met wel 4 meter lange stukken hout van zo'n 20cm in t vierkant. Je kijkt je ogen uit. Later zijn we nog naar Jimbaran gereden, een vissersdorpje aan de kust onder Kuta. Er waren verschillende restaurants waar je je vis uit kan zoeken, die je wil eten. Morgen is het alweer onze laatste dag hier. Dat wordt een dagje lui bij t zwembad en de koffers herindelen voor de terugreis. Zondag worden we Balinese tijd om 14.20 uur opgehaald voor onze reis naar Nederland, vanaf Bali, via Jakarta, Dubai naar Schiphol. Een lange zit dus.

Benoa3

01-06-2011

Vandaag een super leuke dag gehad! We zijn met Peter en Linda in een privé taxi de hele dag op pad geweest. De binnenlanden van Bali in. Om 10 uur vertrokken we richting Ubud. Een leuke plaats. Onze eerste stop was bij een Pasar malam, een overdekt marktje waar ze groente, bamboe spulletjes en offer bakjes met bloemen verkochten. Terwijl Java een overwegend Moslim eiland is, is Bali voornamelijk een Hindoe eiland. Vandaar de offer bakjes. Onderweg vele malen gestopt om mooie foto's te maken van de natuur en t platte land. Rijstvelden, meloenvelden, bloemenvelden, palmen, bananenbomen, noem maar op. Er zijn ook grote kramen langs de weg die in allerlei soorten en maten tuinbeelden verkopen. Voor Ubud ook nog een dorps Hindoetempel bekeken. Een heel groot complex. Deze tempel was voornamelijk in de open lucht, terwijl je in China en India veel meer overdekte tempels ziet. We moesten eerst voor we naar binnen mochten allemaal weer een sarong om, omdat je je blote benen niet mag tonen. Na dit bezoek zijn we verder gereden naar t apenbos. Wij hebben wel eerst gevraagd of dit niet gevaarlijk was i.v.m. hondsdolheid. Maar dat kon geen kwaad daar. Peter en Han hadden een tros bananen gekocht, en ja hoor daar kwamen ze gelijk op ons af, geweldig! Binnen een mum van tijd had Peter er al een op zijn nek zitten, en toen was Han aan de beurt. Wel even schrikken maar toch erg leuk. Linda bleef er ver vandaan, die moest er niets van hebben. Ik zelf stond te kijken en te fotograferen, toen er plotseling ook een bij mij op mijn nek sprong. Maar ik had geen banaan dus begon hij ondeugend aan mijn ketting te trekken en had het op mijn bril voorzien. De oppasser zei later, hij gooit hem alleen maar weg hoor, ja ja, maar dat was niet de bedoeling. Wel gelachen toen het gebeurde. We hebben natuurlijk een heleboel foto's. Weer verder met onze trip. Mooie rijstvelden met mensen aan t werk. Ook een koppel eenden gezien die aan t werk zijn, om het veld insecten vrij te houden. We kwamen weer een tempel tegen de Taman Ajun. Deze hebben we niet uitgebreid bezocht omdat we nog naar Tana lot (de zeetempel) wilden voor een bijzondere zonsondergang. Daar aangekomen was de zon al aan t dalen. Helaas was t niet helemaal wolkvrij , maar we hebben toch hele mooie foto's kunnen maken van de zon en de zee. Hierna moesten we ongeveer 1 uur rijden om weer bij ons hotel te komen.

Toen we eenmaal thuis waren hadden we een minder leuke verrassing, we wilden op t balkon zitten van onze kamer toen ik de deur dicht trok vanwege de muggen, bleek dat de deur niet vanzelf van t slot was gegaan, (wat wel zo hoort bij dit slot, foutje van t hotel) dus toen hadden we onszelf buiten gesloten. Ja wat nu! Eerst Peter en Linda gebeld, geen gehoor. Toen ( we hadden gelukkig de laptop bij ons staan), Via skype t hotel gebeld , of er zo snel mogelijk iemand kon komen om ons te bevrijden. Dat ging allemaal vlotjes dus wij weer gelukkig! Peet en Lin snapte al niet wat die gemiste oproepen te betekenen hadden, zij wilde nog even met ons beneden muziek luisteren, klopten aan maar kregen geen reactie. Maar goed alles kwam weer goed. Toch nog gezellig beneden gezeten. We mochten verzoeknummers doen, waaronder t liedje Ramona. Later naar boven voor dit verslag.

Benoa2

31-05-2011

Vandaag lekker een luie dag, wel verdiend vinden wij na 10 dagen rondtoeren. Heerlijk ontbeten in t hotel. Tijdens t eten een fikse bui maar wij zaten droog dat scheelt. Later fijn gezwommen in het leuk aangelegde zwembad, met palmbomen, beelden en watertjes met koi's erin. Even op t strand gekeken, daar was t erg druk, in het water met boten jetski's en een soort parasailen etc. Niet echt een zee om in te zwemmen dus. Weer terug naar t hotel. Later op de middag even de buurt verkend om ook een beetje te polsen of we een taxi met chauffeur voor de hele dag konden vinden. Uiteindelijk is dat gelukt tegen een redelijk tarief van +- €33,-. Vanavond gaan we in de straat waar t hotel aan ligt eten, we zijn benieuwd. Peter en Linda gingen liever naar Kuta 15km verder. T schijnt daar erg druk te zijn en zeer toeristisch. Morgen op pad t binnenland in!

Benoa

30-05-2011

Vandaag op naar t eiland Bali. Vroeg uit de veren waarna we na t ontbijt richting de haven rijden om met een ferry over te steken naar Bali. Het ging in het begin wel vlot t rijden, maar later werd t steeds drukker. Bij de boot aangekomen moesten we allemaal de bus uit en naar t bovendek lopen. Na een overtocht van 3 kwartier komen we aan op Bali. In eerste instantie viel t ons tegen, we hadden echt zo'n bounty eiland verwacht. Maar t was net als op Java veel auto's scooters en bussen.

Druk druk druk. Het weer zat ook niet erg mee want t regende onderweg. Met alleen maar pitstops en eet stops kwamen we pas om 17.30 uur in t hotel aan. En dat nadat je al om 5 uur naast je bed stond en de afstand helemaal niet zo groot was. Bij t hotel aangekomen waren we ook wat teleurgesteld. Het lag toch niet zo rustig als we gedacht hadden en de eerste aanblik was niet bijzonder, terwijl t een 5 sterren hotel is. De kamers waren ook niet zoals in het boek stond voorzien van een ligbad en t internet moest worden betaald terwijl dat in alle mindere hotels gratis was. Maar goed we besloten er t beste van te maken. Aan de overkant in een restaurant, dit hoorde bij t hotel, heerlijk gegeten. Dat maakte alweer veel goed. Later lekker slapen en pas weer om 08.30 uur opstaan heerlijk!

Kalibaru

29-05-2011

Vanmorgen weer vroeg opgestaan voor onze tocht naar Kalibaru. Onderweg weer veel mooie dingen gezien en foto's gemaakt voor zo ver dat lukt vanuit de bus. Af en toe wel gestopt natuurlijk om koffie te drinken en te eten etc. Op het laatst weer de bergen in om s'middags naar een plantage te gaan, waar ze ook een weeshuis hebben. Eerst allemaal met een bamboe hoedje op en goed ingesmeerd tegen de muggen de plantage bezocht en uitleg gekregen en geproefd. Ze verbouwen er koffie (3 soorten) o.a Arabic die groeit op minimaal 700 meter. Kaneel wordt er verbouwd en vanille, cacao en nootmuskaat. De kaneel bestaat uit de schors van een boom, dit wordt afgeschraapt en gedroogd, waardoor het gaat opkrullen en de ons bekende kaneelstokjes krijgt. De vanille hangt aan struiken en de stokjes worden iedere dag opengemaakt met de hand omdat bestuiven met vlinders in Indonesie niet lukt. Vanille komt oorspronkelijk uit Mexico. Daar wordt de vanille wel met vlinder bestoven. De cacao smaakt heel zurig en kleverig als er nog niets mee gedaan is. De bonen werden door mieren gefermenteerd waarna je de bruine kleur al zag en de cacao geur kon ruiken. De nootmuskaat bestaat uit drie delen, de foelie aan de buitenkant, en de nootmuskaat was de binnenste noot en van t middelste deel worden snoepjes gemaakt. De snoepjes waren goed om te kunnen slapen en voor de menopauze. En ze waren lekker. Er was ook een bruine suikerbranderij. Hier wordt van de bloemen van de palmboom het sap gewonnen zo'n 10 liter per boom per dag. Dit wordt gecarameliseerd waardoor er suiker ontstaat. Het wordt o.a. gebruikt voor borstplaat. Later naar de weeskinderen toe. Deze kinderen maken hele mooie dingen van jonge scheuten van palmbladeren. Ze vlechten er beestjes en bloemen van, erg mooi. We kregen wat nationale gerechtjes, waaronder pisang goreng en rijst met kip in een bananenblad. De kindertjes gingen dansen en later hebben we allemaal meegedaan, was super leuk en aandoenlijk. Ze zagen er goed en blij uit de kinderen. Vlak voor t donker werd kwamen we bij t hotel aan. T is hier schitterend, jammer dat we maar 1 nacht blijven. Het zij allemaal kleine bungalow kamers en t ligt aan een snel stromende rivier, met daar achter een berg. Vanavond zijn we voor t laatst als groep bij elkaar, want de groep wordt opgesplitst in tweeën. Dit komt omdat er op Bali meerdere mensen gekozen hebben, waaronder wij en Peter en Linda om in een 5 sterren hotel, de rest van de vakantie door te brengen. We zullen ze vast nog wel tegen komen op t eiland, want iedereen wil toch wel mooie dingen zien.

Malang2

28-05-2011

Vanmorgen pas om 08.30 uur opgestaan. Heerlijk ontbeten en de was en Spa geregeld. Om 11.00 uur hebben we een soft massage gehad, heerlijk, ik had wel de hele dag willen blijven liggen. De groep is weer terug van de Bromo vulkaan. Het was schitterend vertelde ze. De vulkaan rommelde regelmatig alsof t omweerde. Ze mochten ook niet te dichtbij komen i.v.m. een ongeluk in ferbuari j.l. Af en toe spuwde de vulkaan nog stenen waardoor er toen twee Japanners zijn omgekomen.

S'middags om 15.00 uur zijn we met een deel van de groep een rond toer in de stad wezen maken. Hier reden we o.a. door de buurt waar vroeger de Nederlanders hebben gewoond. Nu wonen er voornamelijk Chinezen. We hebben wat gedronken bij Toko Oen, dit is een restaurant uit 1930 en wordt nog steeds druk bezocht. Leuk om te zien, de oude meubeltjes en zo. Even wat winkels bekeken maar dat was niet zo bijzonder. Er was op dat moment een Islamitische markt in de stad, waarschijnlijk had het iets met een feest te maken denken wij. Omstreeks 17.30 uur zijn we gaan eten, in een ook zeer authentiek restaurant uit vroegere tijden. Er stonden aan de wand ook allemaal oude naaimachines, typemachines en oude ketels. Heerlijk gegeten en toen weer terug naar t hotel.

Later nog even met Esther geskyped, dat is echte leuk om zo even te kletsen als je elkaar ook kunt zien. Inmiddels was onze was schoon en gestreken op onze kamer terug en hebben we de koffers weer reisklaar gemaakt voor de volgende trip naar Kalibaru

Malang

27-05-2011

Vandaag weer vroeg uit de veren, want we hebben een lange busrit voor de boeg, maar eerst nog een bezoek aan de Prambanan Tempel, het grootste Hindoe- tempelcomplex van Indonesie, gewijd aan Brahma, Vishnoe en Shiva. Oorspronkelijk waren er 240 tempels, waarvan er inmiddels weer 18 zijn opgebouwd, omdat ze verwoest waren na een aardbeving in de 17e eeuw. De helft van de bouwmaterialen zijn in de loop der jaren verdwenen. Die zijn in de omgeving gebruikt voor huizen etc. In 2006 is de Brahma tempel opnieuw beschadigd door een uitbarsting van de Merapi vulkaan. Deze tempel mochten we niet in vanwege grote scheuren in het gebouw. De rijdieren van de drie goden werden ook afgebeeld een gans, een stier en een adelaar. Nederland steunt Indonesie met de wederopbouw van de tempels. Toen na dit bezoek aan de tempeld e bus weer in voor een zeer vermoeiende reis naar Malang. Vermoeiend maar zeer de moeite waard omdat onze tocht dwars door centraal en oost Java ging. Veel mooie natuur en dorpjes waar we door heen reden. Er staat hier heel veel teakhout. Veel meer dan in het andere deel van Java. Het laatste stuk reden we in donker, op een zeer bochtige weg, want t is hier behoorlijk hoog. We klommen tot zo'n 800 meter boven de zeespiegel, dus heel wat haarspeldbochten gehad. Petje af voor onze chauffeur! Hij rijd zeer rustig en neemt geen risico's. Om zeven uur s'avonds zijn we in Malang aangekomen. Daar een hapje gegeten en even gezwommen. De groep gaat vannacht om 1 uur op om naar de Bromo vulkaan te gaan. Wij passen dit keer vanwege een toch wat minder goede conditie. Morgen gaan Han en ik heerlijk een massage laten doen bij de Spa van ons hotel. Dat komt vast goed. Peter en Linda gaan kijken waar de moeder van Peter een tijdje heeft gewoond als jong meisje, in Surabaya.